we come we see we conquer
 
HomeGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Bercouple Atau Jual Mahal

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
ikhwanul

avatar

Male
Number of posts : 10
Age : 25
Location : markas
Registration date : 2008-06-24

PostSubject: Bercouple Atau Jual Mahal   Tue Aug 19, 2008 11:35 am

Masa kecil saya pernah memikirkan, memang perlukah seorang yang dewasa ber`dating` sebelum melangkah ke alam perkahwinan? Kenapa saya bingung akan hal ini? Kecil-kecil lagi sudah gatal?

Bukan begitu.

Naluri kanak-kanak saya pada waktu itu merasakan tidak selesa dengan apa yang ditayangkan dikaca televisyen. Jikalau ceritanya tentang pasangan kekasih, sudah pasti ada adegan keluar makan berdua-duaan sebelum punya ikatan yang sah. Cerita tempatan apatah lagi luar negara, babak kekasih dilamun cinta sebelum berkahwin disusun dengan penuh teliti. Tetapi saya memang bingung. Memang perlukah begitu? Perlukah bercouple sebelum berkahwin? Nyata saya tidak selesa di awal usia kanak-kanak.

Cinta Monyet

Alhamdulillah, semasa di sekolah rendah mahupun sekolah menengah saya jauh dari memahami erti ataupun mengalami cinta monyet. Istilah yang biasa tetapi sekadar mendengar. Ada sahaja rakan-rakan yang ber`cinta` seawal darjah lima.

Saya bingung. Memang terlalu muda untuk memahami tentang perkara ini. Maka tidak hairanlah mengapa saya bingung ketika itu. Pelik dan mencari-cari sebab mengapa ada yang bercinta seawal usia di darjah lima.

Di sekolah menengah, lain pula ceritanya. Kisah bercinta menjadi lebih hebat. Mungkin merasakan diri lebih matang sedangkan baru menginjak remaja. Kisah cinta disekeliling saya bermacam-macam. Kenyataan-kenyataan seperti; batch kami bercinta seperti tukar baju (pelajar batch tersebut sering bertukar-tukar pasangan ibarat menukar baju setiap hari), ada senior mengaku dia bercinta untuk mencari pengalaman. Aduh! Saya menjadi semakin bingung. Benarkah ini semua?

Erti couple, cinta dan perkahwinan

Kini setelah saya berusia dua puluh dua tahun, saya semakin mengerti. Kisah pasangan berdua-duaan yang saya fikirkan semasa kecil, bukanlah sesuatu yang dianjurkan oleh Islam. Bahkan, Islam sebagai cara hidup menggariskan cara yang cukup indah dan sempurna untuk mengikat pertalian antara adam dan hawa. Kisah cinta monyet yang membingungkan semasa di zaman sekolah juga dapat saya cari jawapannya.

Buku Tentang Cinta karangan Ustaz Pahrol banyak membantu saya untuk memahami isu ini. Tambahan pula, semasa saya di Kolej Yayasan UEM Lembah Beringin, forum Tentang Cinta telah diadakan. Panel-panel terdiri daripada Ustaz Pahrol sendiri, Ustaz Hashim (trainer Fitrah Perkasa) dan Ustaz Hasrizal. Panel yang hadir cukup berpengalaman kerana mereka jauh lebih dewasa dan sudah berkeluarga.





Islam dan Cinta

Islam menganjurkan lelaki dan wanita bertaaruf iaitu berkenal-kenalan sebelum mengikat pertunangan. Cara bertaaruf menjaga adab dan syariat. Pasangan tidak berdua-duaan tetapi ditemani oleh orang tengah mahupun ibu bapa sendiri.

Bercinta pula perlu punya tujuan. Apa tujuan cinta monyet? Sekadar suka-suka atau untuk mencari pengalaman? Jika benar, bukankah itu alasan-alasan yang menyedihkan?

Bercinta adalah berkasih sayang. Mampukah untuk kita berkasih sayang dengan seseorang yang asing jika kita belum mampu menyayangi ahli keluarga sendiri? Maka jika benar, kita berkasih sayang dengan orang luar perlu sama seperti berkasih sayang dengan ahli keluarga sendiri. Tetapi adakah perkara ini benar-benar berlaku di antara pasangan yang menyatakan diri mereka bercinta?

Bagi saya, untuk memahami istilah cinta, saya perlu memahami erti mencintai diri sendiri, mencintai ahli keluarga, mencintai rakan-rakan dan yang lebih utama mencintai Allah dan RasulNya. Saya perlu menguasai erti cinta ini sebelum mencintai seseorang yang asing - lelaki dalam hidup seorang wanita. Terlalu teoritikal? Pandai-pandailah mencari cara untuk amalinya.

Semakin dewasa saya semakin memahami dan lihat sendiri teori-teori cinta secara praktikalnya (bukan saya yang bercinta, tetapi melihat realiti disekeliling). Cinta itu perlukan kepercayaan dan tanggungjawab. Cinta itu memberi tanpa mengharap balasan. Teori ini memang benar untuk menyelesaikan masalah-masalah perkahwinan yang saya ketahui(bukan menjaga tepi kain orang, tetapi mungkin diri sudah cukup dewasa memahami permasalahan ini) . Perkahwinan yang memang bergelora.

Sesekali terasa takut pula memikirkannya. Tetapi seperti kata emak; Jalan ini mudah sahaja jika manusia ambil jalan yang lurus. Tetapi hakikatnya, ada yang memilih yang bengkang-bengkok.

Jual mahal?

Setelah berusia dua puluhan dan masih tidak berpunya atau tidak pernah ber`boyfriend`, maka masyarakat amnya masih mempunyai stigma bahawa tuan punya badan mungkin jual mahal. Nasihat seperti , jangan jual mahal nanti tidak laku dan sebagainya dilontarkan.

Persoalannya, setelah beberapa perkara seperti di atas dibangkitkan, adakah benar bahawa seseorang yang tidak ber`boyfriend` itu wajar dikategorikan sebagai jual mahal atau memilih? Atau mungkin tuan punya badan sekadar menongkah norma masyarakat kerana tidak bersetuju dengan gejala couple yang dipandang sebagai satu kemestian dan kebiasaan? Atau mungkin tuan punya badan benar-benar memikirkan erti sebenar cinta dan berkasih sayang?

Isu yang berat untuk difikirkan bersama. Masakan tidak, di dalam hadis daripada Nabi s.a.w. yang menegaskan dengan maksud bahawa :

"Sesiapa yang telah berkahwin dikalangan kamu maka dia telah sempurnakan separuh dari urusan agamanya dan hendaklah dia bertaqwa kepada Allah pada setengah atau separuh urusan agama yang selebihnya".

Masakan cinta dan perkahwinan perkara yang main-main sekiranya sebesar ini ganjaran yang dijanjikan Allah.

Tulisan ini sekadar perkongsian yang sudah mula saya fikirkan sejak kecil lagi. Mencari-cari apakah formulanya sedangkan Islam memang ada jawapannya. Tulisan ini juga sekadar muhasabah diri dan mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah dan mendoakan kakak kandung saya yang bakal melansungkan pernikahan Sabtu ini. Juga buat senior mahupun junior yang selamat diijabkabulkan sepanjang cuti ini. Tahniah dan selamat menempuh alam baru! [/font][/color][rand][/rand] lol! lol! lol! lol!
Back to top Go down
View user profile
.:kHaZiNaTuL AsRaR:.
co-admin
co-admin
avatar

Female
Number of posts : 69
Age : 25
Location : baL0k,quan-t0wn
Registration date : 2008-06-02

PostSubject: Re: Bercouple Atau Jual Mahal   Tue Aug 19, 2008 12:20 pm

[quote="karkun"]Buku Tentang Cinta karangan Ustaz Pahrol banyak membantu saya untuk memahami isu ini. Tambahan pula, semasa saya di Kolej Yayasan UEM Lembah Beringin, forum Tentang Cinta telah diadakan. Panel-panel terdiri daripada Ustaz Pahrol sendiri, Ustaz Hashim (trainer Fitrah Perkasa) dan Ustaz Hasrizal. Panel yang hadir cukup berpengalaman kerana mereka jauh lebih dewasa dan sudah berkeluarga.



kat mane nak cari buku nei???

_________________
"Maybe I received nothing I wanted
But I received everything I needed...
................Thank You ALLAH............."
Back to top Go down
View user profile
sawamura seiji

avatar

Female
Number of posts : 3
Age : 25
Location : jerantut....
Registration date : 2008-08-05

PostSubject: Re: Bercouple Atau Jual Mahal   Fri May 01, 2009 1:40 am

couple memang haram....tapi nak cakap jual mahal lantak pi la...
kite kena jage diri kite yg tak berapa mantap imannya..
kite kena ambik jalan yang menjauhkan kite dari melakukan maksiat..
nak cakap kat lain pown kekdng tak terima gak kan????
kite seme perlu bahawa kiamat semakkin dekat..
adakah amaln yg kita bawak cukuputk masuk syurga ALLAH S.W.T YANG
MAHA AGUNG ITU..??? Sad
Back to top Go down
View user profile
vladmin
Admin
Admin
avatar

Female
Number of posts : 96
Age : 25
Location : pahang
Registration date : 2008-05-25

PostSubject: letih btul   Sat May 16, 2009 1:52 pm

topik hangat n pening
of course la couple 2 haram
mengikut istinbad hukum

he he tp apa hukum tuk org yg pkai copy ais je karya org len ltak dlm web ni

INSAF lah

lpas ni klu aq dpat tngkap ade org ltak copy paste lg aq gam die
bknnya kte takleh nk hasilkan sesuatu yg bru kte semua d'tarbiah dgn baik dkat skolah ni
(kn aq dh latk tazkirah plak) boleh copy tp jgn se'bijik2
Mad @ Mad Mad Mad Exclamation Evil or Very Mad Evil or Very Mad

_________________
the spell end but the magic just begun

Back to top Go down
View user profile http://imtiazz92revolution.bestforumlife.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Bercouple Atau Jual Mahal   

Back to top Go down
 
Bercouple Atau Jual Mahal
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» lampu bateri menyala sentiasa
» ducati monster 695...apa komen?
» Kedai Motor jual Dr. Pulley
» Minyak Ron 95 atau Ron 97 atau V Power.
» Beli rumah sebelum atau beli rumah selepas kahwin?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
imtiazz92 :: ADDIN :: tazkirah-
Jump to: